Band info

Friday, 27 Sept:

photo by Liz Kosack

photo by Liz Kosack

**Y**

Steve Heather  – drums
Liz Kosack  – synth
Dan Peter Sundland  – electric bass

 

**Y** (pronounced “four star Y”) is a Berlin based outfit playing some heavy and weird and driving improv, casually careening toward psychedelia and rockjazz but careful to avoid those tired pitfalls and walk away without cheese stains on the boots, as they say*. Unknit pulsations bob and intermingle like cheap colored wax drooping into snakepiles oozing over sugar frosting whose moisture glints in a low hazy fire-dance on the spongy plane of the uttermost top-layer. Liz Kosack is a decorated Synthesiste and face-shifting interplanetary messenger. Dan Peter Sundland is a crazy norseman dressed in suits who has naughty bass etiquette. Steve Heather is an unkempt vicious southerner with a dangerous mix of humor, virtuosity, and modernist chivalry.

Featured in a couple publications this summer as the face of Jazz Woche except under the wrong name and info, and also not playing at Jazz Woche, the three celebs recongregate under the **Y** hat** for KIMFEST V in artless style. Their first album release drops soon after on Grammar Phone in the fall of 2019.

*no one says that

**the band is named after a hat, pictured.

 

Julia Reidy photo Cristina Marx

photo by Cristina Marx

Julia Reidy

solo

 

Julia Reidy is a guitarist and composer focusing on instability and endurance, often through an extended palette of raw acoustic sounds, synthesized material and recorded artifacts. As a soloist she has performed works throughout Europe, Australia, South East Asia, Japan, North America and the UK. Her performance and composition practice extends into works for ensembles, installation, multi-media performance, song-forms and soundtracks. Her active projects include SPOILER, the Splitter Orchester, Tennis of All Kinds and Varg. Reidy will present brace, brace: a “dread-tinged incantation unfurling from breath-down-the-neck field recordings, auto-murmured voice, synthetic hum, and irrepressible guitar kinetics”. It combines her 12-string arpeggios with voices and electronic frequencies seemingly coming from outer territories, “at once on-fire and graceful”.

 

killing popes

Oli Steidle & the killing Popes

Oliver Steidle – dr, compositions
Frank Möbus – guit
Dan Nicholls – key
Philipp Gropper – ts
Phil Donkin – ba

 

Mastermind Oliver Steidle an den Drums und verantwortlich für die Kompositionen, stellt seine neue Band Killing Popes vor. Der Neue deutsche Jazzpreis-Gewinner von 2008 und 2010 ist vor allem durch seine Zusammenarbeit mit Der Rote Bereich, Peter Brötzmann, Philm, SoKo Steidle oder Klima Kalima bekannt, seit Jahren international unterwegs und laut Presse, einer der führenden Köpfe der sich ständig weiter entwickelnden, jungen Berliner Avantgarde. Die Liste der Musiker, mit welchen er zusammen gearbeitet hat, ließe sich endlos fortsetzten: Louis Sclavis, Tomasz Stanko, Aki Takase, Alexander von Schlippenbach, Sean Bergin, Tristan Honsinger, Trevor Dunn, Andrea Parkins etc.

Diese Band ist sein Versuchsfeld für die Entwicklung neuer rhythmischer Ideen und die Möglichkeit, Musikstile miteinander zu verweben, die ihn in seiner Jugend geprägt haben: HipHop, Punk, Grindcore. Musikstile, die zudem einen stark gesellschaftskritischen Charakter besitzen, wie der Jazz in seinen besten Jahren. Dies als stilistische Grundlage bieten die Kompositionen Alles, was den Jazz heute ausmacht: Rhythmisch komplex, catchy Melodien und Platz für Improvisationen.

Der Wahl-Berliner Frank Möbus ist seit Jahren eine Instanz der internationalen Jazz-Szene. Seine Zusammenarbeit mit Carlos Bica und Jim Black, Daniel Erdmann und vor allem sein eigenes Projekt Der Rote Bereich, weisen ihn als uniquen, eigenständigen Künstler aus. Als Sideman bei den Killing Popes trifft er auf seinen langjährigen Wegbegleiter und drummer des Roten Bereichs Oli Steidle

Dan Nicholls ebenfalls aus London, wohnt derzeit in Berlin und ist vor allem mit Squarepusher unterwegs. Seine vielbeachtete Band The Stobes bereitet gerade die zweite Veröffentlichung vor. Er spielte u.a. mit Andrew D’Angelo, Andrea Parkins, Axel Dörner u.v.a.

Phil Donkin am Bass, lebte viele Jahre in New York und spielte mit allem was Rang und Namen hat. Er ist einer der gefragtesten Sideman Europa’s und darüber hinaus Leader und Komponist seiner eigenen Projekte

Philipp Gropper ist einer der herausragendsten Saxophonisten der jungen, internationalen Szene, hat einen unverkennbaren Sound und mit seinen Bands PHILM, Hyperactive Kid und Tau einen uniquen, einzigartigen Kompositionsstil geprägt

 

Saturday, 28 Sept:

2019-06-23_Ensemble O_Foto_Dovile Sermokas_ (5)

photo by Dovile Sermokas

ENSEMBLE O

Dora Osterloh (voc)
Friederike Merz (voc)
Cansu Tanrikulu (voc)
Laura Winkler (voc)

 

Dora Osterlohs Kompositionen spielen mit vier Frauenstimmen als Gesamtinstrument, lassen sie sprechen und schreien, entscheiden und experimentieren. Improvisation hat Raum. Texte haben mal inhaltliche Bedeutung, mal klangliche. Das Individuum jagt das Kollektiv und wird von ihm eingefangen.

Die Mitglieder des Ensembles sind allesamt Sängerinnen der jungen Berliner Jazzszene.

Ihre künstlerischen Persönlichkeiten und solistischen Eigenschaften finden im Ensemble zu einem einzigartigen Klangkörper zusammen.

Ensemble O is an experimental vocal ensemble based in Berlin.

Dora Osterloh’s compositions are created for four female voices as one instrument. This instrument sings and whispers and speaks and howls, experiments and decides. There is space for improvisation, lyrics have meaning or function as sound-source. The individual acts within the collective and interacts with the collective.

The ensemble members are all important characters of the young Berlin Jazz scene. In this project their personalities as artists and their soloistic abilities come together to form a unique body of sound.

 

Koma Saxo_photo by Juho Luukkainen - We Jazz

photo by Juho Luukkainen

KOMA SAXO

Petter Eldh – bass
Christian Lillinger – drums
Otis Sandsjö – sax
Jonas Kullhammar – sax
Mikko Innanen – sax

 

>>OFFICIAL ALBUM RELEASE SHOW

With a passion for mixing up old and new melodies from Scandinavia with the power of EastGerman protest songs, Petter Eldh finds himself in yet another collaboration with Berlin’s mostaccessible avant-garde drummer, Christian Lillinger. The experienced rhythm section is teamingup with the Horns of the North, a fresh saxophone section comprised of the distinguished Otis Sandsjö, the effervescent Jonas Kullhammar and the mysterious Mikko Innanen.

 

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photo by Liz Kosack

MERRY PEERS

Yoshiko Klein – synthesizer
Brad Henkel – trumpet

 

‘Merry Peers’ is Brad Henkel & Yoshiko Klein’s mercurial, self-titled Slip debut: a vapour trail of lonesome, entwining half-song made tactile with a dubwise feel for space and bass. 


Using only trumpet, synth, a little voice, and effects, Brad and Yoshiko channel sensual ambience, haptic glitch, and time-smudging melodic flights. Earthquake drones. A faint ringing in your ear. 


But a pervasive physicality, wryness and urgency underpins and unsettles ‘Merry Peers’’ sumptuous surface. Hands and breath shape inhuman sounds, self-help slogans comfort desert winds, and the album’s stately passage is decisive, free of drift. 

 

13 year cicada (c)Lukas Sutter_med.jpg

photo by Lukas Sutter

13 YEAR CICADA

 

13 YC are Philip, Hotti and Zooey. They play drums, bass and synth/voice. They like band practices that start in the morning and end at night. They like rhythms that are so hard to memorize they make everyone enter a state without beginning and ending. They like coming off stage so exhausted they can’t even speak. 

13 YC like recording, but it really makes a lot of sense to see them live. Their genre fluid style doesn’t really make sense. But that’s kind of the point. Their shared attitude towards playing a show is what makes it work. And from Tenerife to Zagreb, Barcelona to Berlin, playing is what they like best.

 

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