line up

KIMFEST

8, 9, 10 Dec 2016

@ Prachtwerk

 

8.12

– GROPPER/GRAUPE/LILLINGER the band formerly know as Hyperactive Kid //album release
– Friede Merz 
– ensemble mosaik with guest KIM composers

 

9.12

– The Liz : Book of Birds
– Tobias Hoffman trio 
– Streifenjunko 

 

10.12

– Pranke 
– Sidsel Endreson + Stian Westerhus duo
– Warble + KIM 
   AFTERPARTY AT SECRET LOCATION!
– König 

 


Band info:

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GROPPER/GRAUPE/LILLINGER – the band formerly known as HYPERACTIVE KID

Philipp Gropper – saxophone
Ronny Graupe – guitar
Christian Lillinger – drums
Album release! : “Riot” WhyPlayJazz 2016

They don’t go on stage, they step into the ring. Everyone for himself, everyone for the other, everyone highly concentrated and receptive for the quickly produced ideas, everyone as a source of inspiration for a musical clinch that – wide awake – lets the events arising in between breaks and attacks become existential.
GROPPER/GRAUPE/LILLINGER is not only a band – much more a pumping, breathing, vital organism, whose independent existence transmits itself to the audience like an unexpected stroke of luck.
It would be easy to focus exclusively on the rhythmic aspects of their music, but that would be missing the point, the intervallic ingredients of their musical explorations is just as defining for their bold nonlinear structures. Very conscious of form, individual rather than a reproduction, feverish rather than linear, free, dynamic and conspirative. The three mirror the metropolises of the present trilogically, confront them and zigzag through their labyrinths. This is how music of absolute relevance emerges, music that is more and more conscious of its in large parts written out means.

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FRIEDE MERZ

Friede Merz – vocals
Johannes Ballestrem – piano and guitar
Paul Santner – bass and guitar
Fabian Rösch – drums

Hinter dem Logo Friede Merz verbirgt sich die Band der Berliner Sängerin Friederike Merz.

Vom Jazz kommend, öffnet sie viele Türen in Richtung Rock, Pop, Chanson, Klassik und verschließt sich auch nicht unterschiedlichsten Einflüssen von Roots Music, einst Folklore genannt. Ihre Stimme umfasst eine Bibliothek der Timbres, ausnahmslos abgeleitet von ihrer eigenen unbändigen Lebenslust.

Von introvertiert zurückhaltend über rauchig mondän bis zu aufmüpfig urban ist alles dabei. Mit ihrem einzigartigen Spektrum zwischen Flüstern und Schreien überspringt sie mühelos den Horizont mehrerer Generationen.

Improvisation ist für die umtriebige Vokalistin das unentwegte spontane Umschalten von einem Zustand ihrer Lebenserfahrung auf den anderen, dass dem Hörer dabei buchstäblich Hören und Sehen vergeht.

Tatkräftige Unterstützung erfährt sie dabei von Pianist und Gitarrist Johannes von Ballestrem, Bassist und Gitarrist Paul Santner sowie Drummer Fabian Rösch. Das ist nicht nur einfach ihre Begleitband. Auch die Sängerin greift zur Gitarre. Die drei Herren erfassen intuitiv die innere Verfassung der einzelnen Dame, kontern diese geballt mit ihren eigenen Intuitionen, pointieren, kommentieren, verzerren, überhöhen oder neutralisieren sie aus ihren jeweiligen Positionen heraus. Die Instrumente werden munter getauscht, nicht jeder Ton ist politisch oder ästhetisch korrekt, dafür sitzt er umso präziser. Den vier Beteiligten geht es zu keinem Zeitpunkt um die größte gemeinsame Schnittmenge, sondern um Kontraste und Gegensätze ihrer Persönlichkeiten, die sie in ihrer Musik ausleben. Die Poesie der gepflegten Sehnsucht knallt auf den Schmutz des alltäglichen Überdrusses.

Friede Merz – das ist die hohe Kunst der provokanten Kontur, die das Schöne nicht verbannt, das Hässliche aber stets dankbar in Kauf nimmt.

– Wolf Kampmann –

friede merz on facebook


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ensemble mosaik

Bettina Junge – Flöte
Simon Strasser – Oboe
Ernst Surberg – Keyboard
Chatschatur Kanajan – Violine
Karen Lorenz – Viola
Mathis Mayr – Cello

Sarah Nemtsov: „white eyes erased“ (2014/15) für Keyboard und Drumset
Simon Kanzler: „die ewige wiederkehr“ (2016) für Ensemble
François Sarhan: „Bon Pied Bel œil“ (2011) für Flöte, Keyboard und Zuspiel
Dan Peter Sundland: „In Absentia“ (2016) für Flöte, Oboe, Violine, Viola und Cello

Einen Schwerpunkt in der künstlerischen Arbeit des ensemble mosaik bilden Kooperationen und der Austausch mit Künstlern anderer Sparten und Genres. In seiner Konzertreihe Kommentiere Musik wurde dieser Austausch direkt thematisiert. Es entstanden neue Konzertformate in Zusammenarbeit mit bildenden Künstlern, Tänzern oder darstellenden Künstlern.
In dem mehrteiligen Projekt Synthetics erforschte das ensemble mosaik Grenzgebiete zu anderen Musikgenres u.a. mit den Musikern und Komponisten Michael Wertmüller, Alexander Schubert, Wolfgang Mitterer und Stefan Prins.
2016 ist das ensemble mosaik zum zweiten Mal Gast des KIM-Festivals. Im diesjährigen Programm kombiniert es zwei Duo-Kompositionen aus seinem Repertoire mit zwei Uraufführungen von Komponisten, die vorrangig im Jazzbereich tätig sind und ihre Werke für die Musiker des Ensembles entwickelt haben.

Seit seiner Gründung 1997 hat sich das ensemble mosaik als besonders vielseitige und experimentierfreudige Formation zu einem der renommiertesten Ensembles für zeitgenössische Musik in Deutschland entwickelt. Seine künstlerische Arbeit ist geprägt von der Auseinandersetzung mit digitalen Medien in den Bereichen Komposition, Interpretation und Präsentation sowie der Entwicklung neuer Konzertformate. Besonderer Wert wird dabei auf die Arbeit mit jungen, häufig noch unbekannten Komponisten und auf eine egalitäre Zusammenarbeit gelegt. Mit vielen Komponisten arbeitet das ensemble mosaik seit Jahren kontinuierlich zusammen und ermöglicht so, Musik über lange Zeiträume hinweg in einem gemeinschaftlichen Prozess zu entwickeln.
Das ensemble mosaik entwirft thematische Programme und Konzeptionen, die einzelne Werke im Kontext eines Gesamtzusammenhangs reflektieren, aktuelle Strömungen fokussieren und neue Perspektiven erproben. Dabei werden die Konzerte selbst zur Experimentalanordnung. Im Rahmen vielfältiger Netzwerkprojekte kooperiert es mit anderen renommierten Ensembles für zeitgenössische Musik und ist in Europa und darüber hinaus bei vielen der wichtigsten Festivals vertreten.

http://www.ensemble-mosaik.de/

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 The Liz : Book of Birds

The Liz is a power trio and daughter of KIM.

In her new production,“Book of Birds,” The Liz tells the story of transformations and multiples: a maiden Sphinx, Anubis the dog of death, and Oedipus, as narrated by Kathy Acker.

Drawing from traditional Greek myth, as well as Jean Cocteau’s ‘Infernal Machine’ and Acker’s ‘Blood and Guts in High School’,The Liz translates the riddles of the Sphinx into an engine for the musical re-production of resistance, and of subliminal and mythic resonance.

Liz Allbee–Oedipus / Kathy Acker
amplified trumpet, voice, text, video, stage design

Liz Kosack–Anubis
synthesizer, voice, masks, puppets, light design

Korhan Liz Erel – Sphinx
computer, electronics, sound design, voice, light design

Berlin based band The Liz first assembled as an experimental configuration in the 2014 KIM series, finding a great consonance with each other. They have gone on to perform together on numerous stages, including the Moers festival and Urban Acoustic Tribes.

http://lizkosack.wixsite.com/theliz

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Tobias Hoffmann Trio

Tobias Hoffmann Trio

Tobias Hoffmann – Gitarre & Banjo
Frank Schönhofer – Bass
Etienne Nillesen – Schlagzeug

Das Tobias Hoffmann Trio interpretiert Klassiker und Standards aus verschiedenen Genres und Epochen. Dabei müssen keine musikalischen Grenzen überschritten werden. Dieses Trio macht deutlich: sie existieren einfach nicht. Das Tobias Hoffmann Trio erscheint wie die bizarre Vorstellung das Wes Montgomery Trio und The Cream hätten die Klamotten getauscht!
Tobias Hoffmanns explosives Gitarrenspiel, komplex verwurzelt in Jazz, Blues, Rock und 60‘s Surfmusik, jault, plappert, zitiert, jubiliert und krächzt, dass es eine Freude ist. Wie durch ein Kaleidoskop schaut man auf verschiedene Dekaden der elektrischen Gitarre, sieht deren Zusammenhänge, Entwicklungen und Überschneidungen. Frank Schönhofer und Etienne Nillesen überzeugen als schwer groovendes und gleichzeitig flexibles und kreatives Rhythmusgespann. Immer hart an der Grenze, kurz vor dem Auseinanderfallen in wunderschönes, dreckiges Chaos.
Das macht nicht nur den Musikern Spaß, sondern ist auch für die Zuschauer immer wieder ein intensiver und freudiger Trip. Für das Debütalbum des Trios „11 Famous Songs Tenderly Messed Up“ erhält Tobias Hoffmann 2015 einen ECHO Jazz in der Kategorie Gitarre National. Im Januar 2016 erhält Tobias Hoffmann den WDR Jazzpreis in der Sparte „Improvisation“.
„One of germany‘s most creative and original voices in guitar“ (Greg Cohen, Bassist/ Producer für Tom Waits, John Zorn u.v.a.)
„Der derzeit wahrscheinlich beste Jazzgitarrist Deutschlands.“ (Wolf Kampmann, Jazz Journalist des Jahres 2015, Autor des Reclam Jazzlexikons)
Streifenjunko. Press photo. Free of use.
STREIFENJUNKO

Espen Reinertsen – tenor saxophone
Eivind Lønning – trumpet

 

Norwegian duo Streifenjunko has just recently celebrated 10 years of making music together, and during these years, the members Espen Reinertsen (saxophone) and Eivind Lønning (trumpet) have worked closely together to present truly unique and original compositions on concerts all over the world. Their work is focused, and the sound revolves around different experimental playing techniques, selected and fermented during years of music making. Jim Denley writes in the liner notes of their latest album: “There’s magic around great bands, and with this recording, my fascination is not just about the music, as beautiful as that is, but the collective itself.” Their recent work alsoinvolves a new electro-acoustic setup, which will be performed at KIMfest. Espen and Eivind also plays together in several other constellations, one of them being the Christian Wallumrød Ensemble. Please visit streifenjunko.no for a listen.
pranke
PRANKE
//
math-rock-pop

Daniel Fridrik Bodvarsson – guitar, voice
Max Andrzejewski – drums, voice, synth

 

Pranke was formed in the summer of 2014 by Icelandic guitarist Daniel Bödvarsson and German drummer Max Andrzejewski. Both are prominent on the young Berlin jazz/ improvised music scene. The flatmates’ listening sessions led them to the rehearsal room, jamming odd-time based rock riffs and exploring the reduced setting of guitar and drums. Eventually, elements from free jazz and pop found their way into the music, with the addition of vocals and a synthesizer pushing them into a new territory. Think Hella, with a fair amount of songwriting, shreds and drones a la the Dirty Projectors, The Thing and Can. The unexpected twists and turns, huge dynamics and juggling of grittiness and sensitivity has an urban vibe and reflects Max and Daniel’s search for a way of living in the city.
Pranke EP was released on tape (incl. download) on Twaague Records in September 2015.facebookyoutubebandcamp

Sidsel Endresen og Stian Westerhus FOTO: CF-Wesenberg@kolonihaven.no #cfwesenberg

Sidsel Endresen + Stian Westerhus

Sidsel Endresen – voice
Stian Westerhus – electric guitar

Ruthlessly dynamic, pushing each other in to territories unknown. The intimacy of Endresen’s voice holding the tension of Westerhus’s monstrous sounds, and Westerhus pushing Endresen in to the void. This is a Norwegian power duo in its right words.
Norwegians Sidsel Endresen and Stian Westerhus made their debut concert at Molde Jazzfestival in 2010, and a mutual intuitive communication was immediately evident. The duo has since then toured festivals and clubs in Scandinavia and Europe, and through each concert developed new musical territories within the free landscape they operate in. In a blend of continuous abstract storytelling and a genre-free soundscape,they move seamlessly within their own distinctive universe. Their debut release:Didymoi Dreams (Rune Grammofon),an unedited live recording from their concert at Bergen Nattjazz in 2011, was released in May 2012 and received extremely positive reviews internationally and was awarded Norwegian Grammy for best jazz recording 2012. The duo released their first studio album “Bonita” in 2014 to great critical acclaim.
Concert Reviews
-Høvikodden 3/3-13 : «Goosebumps from start to finish. Amazing interplay… Outstanding compositional, improvisational and acoustic imagination.» Øivind Idsøe, Ballade (N), March 2013 -Voss Jazz Festival 2013«The strongest singular take-away memories for me were the remarkable,improvisation- inspired vocalist Sidsel Endresen’s enchantment in a duet with guitarist Stian Westerhus…» Josef Woodard, JazzTimes (US), April 2013 -Moers Festival, May 2013«The highlight was the through-improvising Norwegian duo of Sidsel Endresen and guitarist Stian Westerhus,who conjured solitude and rage with an energy and focus which more than matched that of John Zorn…» Mike Hobart, Financial Times (UK), May 2013. (4 of 5 stars)

«A performance of impressive consistency and coherence. Not one single arbitrary expressive choice or void gesture. A groundbreaking manifestation.» Henning Bolte, All About Jazz (US/CAN), May 2013
warble
Warble

 

Brad Henkel- trumpet

Miako Klein- recorders

Warble is the duo project from trumpeter Brad Henkel and recorder player Miako Klein. With a dynamic mix of improvised and composed music, the instruments, in their elemental form (tubes and air), envelop the space with a magnified environment of harmonizing and clashing timbres. Whistling overtones, percussive thumps, shrieking voices. Walls of sound, nervous twitches, burrowing moles. For this special performance they augment their set with members of the KIM Collective.

MIAKO KLEIN, Berlin-based musician, performer and improviser, has a greatly varied musical background. Classically educated on the recorder and violin, she has extensive experiences in performing contemporary music, as well as in Early and improvised music. Miako constantly questions and challenges the conventional ways of music performance by pushing boundaries between styles and genres, by experiment, and by interdisciplinary collaborations. She performs as a soloist and chamber musician and often collaborates with composers who have written works for her.

www.miakoklein.com

Brad Henkel (b. 1985) is trumpeter and composer recently relocated from New York City to Germany. His work integrates composition and improvisation with new and innovative instrumental techniques and performance art. He maintains a busy schedule performing contemporary and improvised music in venues throughout the United States and Europe. In 2011 he co-founded Prom Night Records, an artist run record label based in the United States which, to date, has twenty one releases. He is a member of the Cologne-based collective for improvised music, IMPAKT, as well as the the Berlin-based KIM Collective for composed and improvised music.

www.bradhenkel.com

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König

Koenig a.k.a. Fka MC Bishop, Steve Raguza, Henri Torrino, King Al, Fat Luke, Lukas Koenig, Snoop Jizza, Snoop Kisser, MEL Jackson fizzer, Luke Dog, Snoop Dizza, Luke Jizz ist eine musikalische Mischung aus Schlagzeugen,Raps,Basssynthesizern,Noisesounds,Chören und Dada Rezitativen. Eine Wahrnehmung und Aufführung von flexiblen Zeitstrukturen in der Musik mit speziellem Blick auf expressiven Mikrorhythmus innerhalb sich wiederholender Muster.